Kmetijsko gozdarski zavod Nova Gorica

Institute of agriculture and forestry Nova Gorica

svetujemo

Svetujemo, pomagamo, rešujemo

tradicija

Tradicija, znanje, kakovost

načrtujemo

Načrtujemo skupno prihodnost

rast

Rast je pot do cilja

začne

Tu se vse začne

prihodnost

Zremo v prihodnost

lokalno

Živimo globalno, uživajmo lokalno

Zdravilne učinkovine v zelenjavi

datum: 18.06.2020

Na njivskih površinah, kjer imajo pridelovalci vzpostavljene različne načine namakanja, bodo kljub letošnji suši, ki je bila v slovenski Istri zelo izrazita vse do konca meseca maja, pridelki krompirja zadovoljivi. Njive s krompirjem običajno kmetje namakajo preko sistema razpršilcev v več obrokih. Priporočljiv obrok namakanja pa je 20 mm, ali 200 m3 vode na ha. Obilne padavine, ki so se zgostile predvsem v prvi polovici meseca junija in so na nekaterih območjih presegle tudi 200 mm, pa so bile dobrodošle predvsem za česen in čebulo, tako da tudi za ti dve kulturi pričakujemo srednje dobre pridelke. Iz rastlinjakov pa že poteka bogata ponudba predvsem bučk in kumar, stročjega fižola in paradižnika. Tudi na prostem poteka pobiranje stročjega fižola in bučk.

KROMPIR    

Krompir je pomemben in bogat vir škroba in mineralnih snovi. Vsebuje veliko magnezija, kalija, fosforja, natrija in kalcija. Ponudba različnih sort krompirja, tako po barvi mesa in kožice, kot po okusu in namenu uporabe v kulinariki, je izredno pestra. Pripravljamo ga lahko na različne načine in je nepogrešljiv v slovenski kulinariki. Krompir nas hitro nasiti – 100 g predstavlja približno 80 kcal. Bogat je tudi z vlakninami, ki uravnavajo delovanje našega črevesja. Pametno je uživati krompir z lupino vred iz ekološke pridelave, saj so krompirjevi olupki bogat vir vitaminov iz skupine B in cinka, ki pa ugodno vpliva na vezivna tkiva in nastajanje hormonov.

 

ČESEN IN ČEBULA   

Uživanje čebule vzpodbuja apetit, varuje pred boleznimi ožilja. Čebula vsebuje veliko folne kisline, ki pozitivno vpliva na nastajanje krvi in pomlajevalno deluje na celično rast. Veliko C vitamina pa krepi naš imunski sistem in pozitivno vpliva na nastajanje hormonov. Čebula vsebuje zdravilno učinkovino alicin in veliko železa ter cinka. Alicin in druge pomembne bioaktivne snovi v čebuli, ki vsebujejo žveplo, pa imajo protibakterijsko delovanje, preprečujejo okužbe in varujejo celice zunanjih plasti sluznic. Tudi zdravilne učinkovine v česnu delujejo protibakterijsko. Žveplaste bioaktivne snovi v česnu preprečujejo nastanek krvnih strdkov, nadaljnji produkti presnove pa podaljšujejo čas strjevanja krvi in izboljšujejo prekrvitev. Tako pomembne zdravilne učinkovine v česnu in čebuli poživljajo presnovo, nas poživijo, pomladijo, očistijo in razstrupljajo naš organizem. Ti pomembni čebulnici sta nepogrešljivi v kuhinji saj sta podlaga za pripravo številnih mesnih in ribjih jedi. Uporabljamo ju tudi kot dodatek jedem in različnim kuhanim in svežim solatam.

 

STROČJI FIŽOL   

Fižol vsebuje veliko železa, kalcija, kalija in različnih pomembnih vitaminov iz B skupine. Zaradi visoke vsebnosti vlaknin uživanje fižola tudi blagodejno učinkuje na črevesno floro. Fižol vsebuje tudi veliko mangana in molibdena. Je zelo pomembna vrtnina v vsakodnevni prehrani, saj je pomemben vir beljakovin in bogat vir nukleinskih kislin. Beljakovine so nenadomestljiva surovina za celotno telesno presnovo. Fižol uporabimo za pripravo okusnih zelenjavnih juh, za pripravo solat, posebne sorte fižola uporabimo za pripravo pasulja. Stročji fižol najbolj pogosto uporabimo za pripravo okusnih kuhanih solat, ki jih še obogatimo z drobno nasekljanim svežim česnom. Iz stročjega fižola ravno tako pripravljamo zelenjavne juhe, lahko pa ga pripravimo tudi kot slastno prilogo.

 

 

 

KUMARE           

V 100 g svežih kumar je le 14 kcal. V kumarah je tudi pomemben encim erepsin, ki cepi beljakovine in uničuje bakterije ter čisti črevesje. V lupini ploda je veliko vitamina E, ki je odličen antioksidant in varuje naše telo pred prostimi radikali. Sok kumar blaži in zdravi našo kožo, tako notranje kot zunanje, pred sončnimi opeklinami. V lupini se nahaja tudi bogat vir silicija, ki krepi kožo, lase in vezivna tkiva v telesu. Iz kumar pripravljamo osvežujoče okusne solate, lahko pa jih dodamo v mešane solate s svežo papriko in paradižnikom ter čebulo. Lahko pa tudi iz sort kumar za vlaganje pripravimo okusne shranke.

 

 

 

 

Jana Bolčič, KGZS Zavod GO